ПЕРЕЯСЛАВ – ЦЕНТР ІСТОРІЇ УКРАЇНИПереяслав – Хмельницький відзначив 1100-річчя від першої письмової згадки про себе. Це місто називали “духовним центром України”; у ньому гортались сторінки української історії. Тут написано Шевченків “Заповіт”, тут викладали Г. Сковорода та Й. Бодянський. 1654 року тут було підписано українсько-російську унію, що надовго “запрограмувала” хід створення та функціонування української народності і державності. Чиї імена залишились у пам‘яті міста, розповідає історик – провідний експерт Інституту археології НАНУ Олександр Колибенко у розмові з Богданою Костюк:
О. Колибенко: Справді, - з Переяславом – Хмельницьким, із землею Переяславщини пов‘язані імена багатьох відомих та яскравих постатей нашої історії. Хтось тут мешкав, вчився або викладав, а хтось проїздив, на кілька днів чи місяців зупинявся. Але усі відразу закохувались у це місто, невелике, але гарне, комфортне для життя. як ми зараз кажемо. Я думаю, що і Переяслав їх кликав до себе, саме своєю історією - тим, що він завжди був у епіцентрі різних подій нашої історії. Б. Костюк: А чиї імена найбільше запам‘ятались місту та його мешканцям? О. Колибенко: Безсумнівно, це імена філософа і письменника Григорія Сковороди, Тараса Шевченка, Йосипа Бодянського. Б. Костюк: Свого часу Тарас Шевченко називав Переяслав – Хмельницький одним з центрів української історії. А як повернути це звання місту за нинішніх умов? О. Колибенко: Очевидно, проблема лежить не стільки у площині матеріальній, скільки у площині духовній. У першу чергу, треба в якійсь мірі змінити свідомість людей, хоча мешканці міста - так звані корінні переяславці, - пишаються своїм містом, люблять і поважають його, готові туристам розповідати про історію Переяслава і Переяславщини. Але ж одного ентузіазму замало: маючи чи не найбільшу в Європі кількість музеїв на душу населення, Переяслав досі не отримує коштів на їхню підтримку, на розвиток експозиції, на гідну оплату праці науковців. Звичайно, в останні роки ситуація поліпшилась, але все одно: потребуємо підтримки не тільки держави (їй, дай Боже, соціальні проблеми розв‘язувати вчасно), але і самих переяславчан, представників малого і середнього бізнесу. А вони бояться, бо місцева влада не гарантує підтримки їхніх ініціатив, бо законодавство чітко не визначає прав та обов‘язок тих, хто хотів би відкрити готельчики і кав‘ярні, допомогти музеям з друком рекламних буклетів і науково-популярних матеріалів. А без підтримки знизу, без ініціативи мешканців Переяслав – Хмельницький може лише пригадувати про свою давню славу і сторінки героїчної історії... Довідка з Вікіпедії: Переяслав - провінційне містечко на сході Київської області. Для цієї частини Придніпровської западини характерний безкрайній лісостеп, посмугований неширокими стрічками блакитних річок. Серед рівнин, лугів і полів подекуди зустрічаються невисокі пагорби, невеликі ліси й гаї. Лівобережжя, зокрема Середнє Придніпров’я, відзначається помірним кліматом. Зима досить довга, але порівняно тепла, середня температура становить 6-7°С морозу. Середня температура липня - 19,2°С вище нульові позначки. Переяслав-Хмельницький район створений в 1923 році (до 1943 року йменувався Переяславским). 28 грудня 2001 року районна рада затвердила герб і прапор Переяслава-Хмельницького району. Автор символів району - Олексій Кохан. Прапор являє собою полотнище із трьох вертикальних смуг: білої, червоної й білої, співвідношення ширини смуг - 1:4:1. У центрі полотнища зображений елемент герба міста - біла фортеця із надворотной церквою, що має золотий купол і хрест; гостроверхими бічними вежами, що мають золоту покрівлю й флюгері; у прорізі воріт червлений щит із золотим князівським знаком Всеволода Ярославовича. Герб району: у блакитному щиті зі срібною облямівкою сидячий на срібному трьохгор’є золотий бабак, що тримає в лапах червлену корону, у главі щита виходяще праворуч золоте сонце. Древня фортеця символізує Переяславське князівство, знак Всеволода Ярославовича нагадує про період розквіту князівства. Червоний колір - колір давньоруських військових щитів, білі смуги на прапорі символізують ріки Дніпро й Трубіж. Богдана Костюк, Радіо Свобода – для сайту model21
( categories: Культурний туризм )
|