Тур: КОРОЛІ, ЛИЦАРІ І ГЕТЬМАНИ РЕЧІ ПОСПОЛИТОЇЛьвів – Люблін – Варшава – Тримясто (Ґданськ, Сопот, Ґдиня) – Мальборк – Вільнюс – Каунас – Тракай – Друскінінкай Отже, насправді коло замикається Львовом, містом Лева і головним перехрестям між сходом і заходом, між Малоросією і Галичиною, між Російською та Австро – Угорською імперією.... і можна продовжувати далі, бо зі Львова шляхи мандрівників ведуть або в Євросоюз, або у екс-радянські світи. ЛЮБЛІН: А у Любліні – день міста, вирує ярмарок, ллється пиво, натовпи народу прогулюються вузенькими вуличками у старих кварталах (готика, справжнісінькі середні віки!), а довкола Королівського Палацу на площі Ринок співає і танцює фестиваль готичної і народної музики. Дорослі з діточками, молоді люди вдягли костюми і зброярські причандалля тих готичних часів і ніби цілий Люблін перетягли машиною часу на пару годин назад – у важкі, але цікаві віки, що відбиток на архітектурі міста залишили. Трохи історії: Північно-східний форпост Речі Посполитої у боротьбі з османами. У добу Гетьманщини – з козацькими загонами. “Вогнем і мечем”, то поруч було, то біля люблінських стін народжувалась потужна сила українського козацтва, а у походах на Константинополь укріплялась. Це у Любліні 28.06.1569 укладено Унію, за якою князівства польське і литовське утворюють Реч Посполиту. Це поруч з Любліним проїздив холодної зимової днини 1918 р. Симон Петлюра, поспішаючи на переговори з Ю. Пілсудським, який вберіг поміж двома світовими війнами польську державність. Додам, що нині поляки з революцінйим романтизмом пригадують не лише польських “орлят” у Львові, а і спільну оборону Варшави військами Польським та УНР від війська червоного полководця Тухачевського у 1920 році (згідно домовленостям Петлюри – Пілсудського)... ВАРШАВА: Варшава – Краків – дві такі різні столиці Королівства Польського, але їх об‘єднує величезна любов поляків до обох цих міст. Бо там – історія країни і народу. Варшава, колишній готсько-варязько-слов‘янський форпост, лише у ХУІ столітті остаточно перетворивлася на столичне місто. А потім королі з роду Понятковських облаштовували собі європейську столицю, прокладаючи широкі проспекти довкола Старого міста, ладнаючи красиві барокові будинки й особняки, виростивши знамениті парки. Варшав‘яни зберігають, ремонтують, відновлюють і реконструюють все, що прийшло з минулого – щоб не втратити майбутнього... І встановлюють пам‘ятні знаки на будівлях, площах і у скверах – усюди, де документально зафіксовано якийсь історичний факт: від меморіального знаку на будинку у поблизу площі Ринок, де прийняли останній бій вояки Армії Крайової (чи Людової) – до храмів і вулиць, якими ходили королі польські. А ще Варшава – це 1920 р., коли за угодою Пілсудського – Петлюри війська щойно відродженої Речи Посполитої та Української Народної Республіки врятували це місто і фактично усю Польщу від військ червоного генерала Тухачевського (чи не найбільша поразка відомого радянського військового командира...). Тепер поляки кажуть, ніби тихенько вибачаючись перед українцями: “Ви пожертвували Києвом щоб нас порятувати”. Звичайно, потім були різня на Волині і операція Вісла – але було і триває українсько-польське братерство і співжиття по сусідству. ҐДАНСЬК: І Олівія – шляхетний район міста з прегарним парком і готичним храмом з найбільшим в Європі органом, з єпископальним палацом і мініатюрним ботанічним садом. Тут легко дихати, легко прогулюватись і легко уявляти, як відбувалися тут урочисті проходи і гулянки кілька століть тому. Прогулювались і єпископи та священнослужителі з їхнього оточення, і VIP – персони, і заїжджі князі і дворяни і купці. Тут у неформальній обстановці, під плюскіт фонтану і запах «рожевої ружі» складались угоди – про торгівлю і морське сполучення, про заручини і весільні партії. А молодят тут можна і досі бачити, так само як і зірок джазу на “Olivia Jazz Route” СОПОТ – ҐДИНЯ А щодо Джозефа Конрада, то це чергова тема українсько-польського гуманітарного партнерства: єврейський хлопчик з Бердичева, котрий плавав по морях – океанах під польським прапором і став класиком англійської літератури... І хіба таких прикладів замало? МАЛЬБРОК: Сумна доля спіткала і тевтонський орден – утворений у ХІІ ст., він розгонений святою інквізицією у середні віки. І це при тому, що саме тевтонці становили кістяк хрестоносців, з того самого 1095 р., коли Папа Урбан ІІ хрестові походи у Святу Землю узаконив. Але нині у військових шпиталях заходу можна побачити монахів у сирих рясах – то госпітал’єри, нащадки тих, хто лікував поранених у Мальброку. ВІЛЬНЮС: Цю легенду вам розповість пересічний литовець:У далекі часи, коли на теренах Європи лише утворювались перші держави, великий литовський князь Гедемін (Гедемінас) під час полювання втомився і заснув на березі річки Вільни. І наснився йому величезний залізний вовк. Пророчий сон князеві роз‘яснив жрець Ліздейка: на цьому місці треба побудувати фортецю, палац, і заснувати місто, яке прославить князя Гедеміна у віках. Так було засновано Вільнюс, і досі на площі біля Кафедрального собору стоїть пам‘ятник князеві Гедеміносу. А ще бруківка, будиночки і вузенькі вулиці старого міста пам‘ятають волинських князів з міста Острог. Цими вуличками блукають численні туристи і теплі серпневі вітри. Вітрини, вікна і мансардні віконечка у середньовічних будівлях Вільнюсу ніби зберігають якісь давні таємниці. Кав‘ярні і ресторанчики звабливо посміхаються туристам, запрошуючи поласувати грибним супом, підсмаженими хлібцями і солодощами. Литовці стверджують, що грибний суп їм привезли у шістнадцятому столітті князі Острозькі. Вони ж збудували у Вільнюсі кілька храмів для православної громади і школи для бідних. Взагалі, як стверджують історики, , князі Острозькі зробили чималий внесок у розбудову Великого Литовського князівства. Принаймні, з тих кварталів, що збереглися у Старому місті, чи не половина – “виробництва” доби Острозьких. Особливу роль відіграв “вихованець Марса” Костянтин Острозький – Гетьман Український та Литовський, староста вінницький і брацлавський, знаний полководець, державний діяч і меценат. Він виділив чималі кошти на побудову храму Святої Трійці, поруч з якою розташувався василіанський монастир. Ці будівлі люблять фотографувати туристи, адже у них змішано готику, бароко і візантійський архітектурний стилі. Секретар василіанської громади – історик Василь Капкан розповідає про Костянтина Острозького: “Час, про який ми говоримо, є певною мірою унікальним у ракурсі людських стосунків. У ті віки на території Великого Литовського князівства існували різні релігії, різні культури. Стосунки були толерантними. У ті часи великим литовським князем стає український гетьман Костянтин Острозький. Він, проявляючи свої здібності як полководець, отримав посади Каштелян віленський та Воєвода тракайський. І – великий гетьман литовський. У 1513 році він очолив військо Князівства і отримав перемогу над Московським військом під Оршею. Костянтин Острозький у 1514 році, на знак подяки за отриману перемогу, будує у Вільнюсі дві церкви. Перша – це є мурована церква Пресвятої Трійці, із дзвіницею. Ця церква збереглася до нашого часу, і саме у ній до цього дня лунають Богослужби українською мовою. А правлять їх отці – василіани”. Інша церква, збудована на кошти князя Острозького – храм Святого Миколая Чудотворця – досі зберігається у гарному стані. Родина князів Острозьких також фінансувала побудову корпусів Вільнюського університету, в яких і нині навчаються студенти. Тож, якщо хтось блукатиме увечері вуличками старого Вільнюсу і відчує раптом, як з дворику василіанського монастиря чи з університетського подвір‘я війнув сильний порив вітру – не треба дивуватись або лякатись: це дух Костянтина Острозького гуляє кам’яницями литовської столиці, до побудови яких він спричинився за свого земного життя. (це мій матеріал для Радіо Свобода у повному обсязі викладу). А взагалі, Вільнюс – це моя ностальгія за революційною романтикою початку 1990-тих, коли Литва вистояла у блокаду, що їй влаштував Кремль. І ми їздили від РУХ-у з гуманітарною допомогою, і пішки ходили темним холодним містом – але тоді була весна. І було сонячно, і Всевишній і природа були на нашому боці! КАУНАС ТРАКАЙ А ще з ХІУ ст. у Тракаї мешкають кримські караїми, що їх великий князь Вітаутас “заманив” з теплого Криму в озерно-лісові краї: 400 родин, для охорони князя, для обслуговування фортеці. Караїмська кінаса працює досі, акуратні світлі дерев’яні будиночки вздовж вулиці вишукувались – а караїмів лишається все менше. Маленький беззахисний народ, який встояв у воєнні роки, у численні лихоліття – а у час глобалізації щезає з планети... мабуть, переходить в інші світи. У мене чомусь трагедія караїмів викликала асоціацію з фіналом “Володаря кілець”: хоббіти перемогли ворога – але відпливають в інші невідомі землі і світи, залишаючи свою землю. ДРУСКІНІНКАЙ ЛЬВІВ БОГДАНА КОСТЮК, журналіст радіо "Свобода"
( categories: Культурний туризм )
|