Європейський шлях Болгарії


Вступ Болгарії до Європейського Союзу 01.01.2007 у багатьох європейців викликав інтерес до країни, яка асоціюється з чорноморськими пляжами, старовинними храмами і … дешевою робочою силою, яка може наводнити Європу. Болгарська влада розпочинає “мистецьку атаку” на ЄС, щоб створити у “старій Європі” позитивний імідж держави.
Як це відбувається – розповідають болгарські фахівці.

Деяна Данаілова – експерт міністерства культури Болгарії:
“Власне, Болгарія непогано знана в Європі як міжнародний туристичний центр: влітку тисячі європейців їдуть на курорти Чорноморського узбережжя, взимку – на гірськолижні курорти. Від 1970-х років влада провадить відповідні рекламні кампанії. Витрачаючи чимало коштів на створення і розміщення рекламних роликів і відеофільмів на провідних європейських телеканалах, за кошт держави і приватних туристичних компаній ми друкуємо і розповсюджуємо буклети про Болгарію, її історію і туристичні та рекреаційні можливості.

В останні роки використовуємо можливості Інтернету, а цього року Міністерство культури буде розширювати свій віртуальний простір, і надасть змогу розміщувати свою рекламу (на пільгових умовах) мистецьким галереям, центрам культури, театрам, арт-салонам, тощо. Адже для Болгарії культура, історія – це не лише збереження, консервація, так би мовити, пам’яток старовини, не тільки розвиток готельного господарства, а й успішні комерційні проекти, які приносять хороший прибуток їхнім організаторам, учасникам і державі. Проте наголошую: будь-який проект на першому етапі вимагає коштів – чи то від держави, чи від меценатів. Прибутки з’являються після розкрутки туристичного чи мистецького бренду”.

Дімітріна Аргірова – експерт міжнародного рекламного агентства “Лікос”:
“Скажу так: сучасна культура – це бізнес. Справа держави – дбати за пам'ятки історії і культури, розробляти рекламу мистецькому і туристичному потенціалові Болгарії. В принципі, все інше успішно роблять наші митці і меценати. Останні мають підтримку у разі вкладання коштів у соціальні та культурні проекти, маю на увазі так звану гнучку систему оподаткування. Європейський досвід знадобився Болгарії і, крім того, він справді працює. Держава дбає за реставрацію і збереження на належному рівні монастирів, які у добу середньовіччя, за турецького панування, були справжніми осередками болгарської духовної і матеріальної культури. А бізнесмени вкладають кошти на проведення фестивалю духовної музики у Боянському монастирі, або ж на театральну постановку у мальовничій місцевості біля Рільського монастиря. Мені здається, що, при усій подібності історичних доль Болгарії та України (ми були у складі османської, ви – у складі Російської імперії), наше сьогодення відрізняється, у пeршу чергу у культурній сфері. Ваша влада фінансує культуру за залишковим принципом, а ваш бізнес, якщо і хоче підтримувати історію та мистецтво, не ризикує великими грошима – адже не те що підтримки, звичайної подяки від держави не матимуть…”.
Богдана КОСТЮК, радіо "Свобода"